Tuesday 14 October 2014

Remind Myself

Bismillah. 
Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah

Hari ni dengar syarah dari Doc Musa
betapa setiap perkataan Doc sentap terus, 
Doc kata,

' Saya dah 27 tahun mengajar tapi saya perasan pelajar sekarang bukan lagi macam zaman saya dulu. bila belajar tak beradab dengan guru, kat universiti bukan tempat nak belajar, tp jadikan tempat untuk main2. kat uni belajar merokok, belajar lepak tepi2 tangga, bukak pintu dr luar time lecturer kt depan, pstu bg salam?? macamtu ke ? pelajar ke tu? ' 

- Kata2 Doktor sgt lembut, sgt menyentuh..kata2 dia tegas, tapi menusuk.

Masa tu, dah start bayangkan malaysia. aku fikir, mmg berbeza banyak sudut, jahiliah mereka mgkin begitu. 
Tapi jahiliah kita mgkin begini pula. 

Jangan fikir 'malaysia masih bagus'
Jangan fikir 'ohh cukupla majlis2 agama berteraburan di malaysia'
'rilek der.kita masih utuh akidah'
'kita masih aman'
'ada usrah kat u, okay la tu'

 Jangan fikir islam di negara kita sudah mantap. 

Jauh sekaliii tidakk!! 

Cuba tanya diri,
Sudahkah tunaikan amanah belajar sungguh2?
Sudahkah kita tunaikan kewajipan solat awal waktu? 
Sudahkah kita melazimi ceramah2 agama?
Selama hidup ni, apa sumbangan aku pada Islam???

Tanya. Tepuk2 dada tu. tanya iman!!

Kadang2 kita ni manusia, 
kalau keburukan orang, 
tak perlu orang suluh, dalam gelap pun kita cari. 
Tapi keburukan kita? terang benderang pun kita masih nak nafi.

 Allah.. 

Seorang sahabat pernah melontarkan soalan pada aku, 

' Huda tahun depan kita dah angka 2 kat depan. Tapi sampai sekarang ni, kita tak tahu apa yang kita dah buat untuk Islam. kalau hidup kita hanya berbaki 3 bulan, Huda rasa cukup ke bekalan kita nak menghadap Tuhan?'


Serius, terus menangis. 😢




No comments:

Post a Comment