Thursday 16 October 2014

Arab dan Sastera

Bismillah.
Hari ni kembali lagi tulis entry baru.
tak tahu kenapa tetapi kesedaran timbul nak menulis banyak banyak, lagi dan lagi tika aku 'insaf' melihat muka buku.

Selalu terfikir,
' setengah jam scroll news feed kat fb, tu belum kira komen status orang , belum kira yang tangguh solat semata-mata melayan whatsapp lagi. Sungguh, rasa takde guna menghadap benda tu hari-hari kalau sekadar macamtu. Mendekatkan yang jauh, menjarakkan yang dekat. Sama juga macam kita dengan Pencipta kita.  '

Aku memang budak adab(sastera)
tapi sungguh aku tak pandai bermadah macam orang lain dengan ayat yang sedap didengar.

Yang aku tahu cuma menyampaikan sesuatu tulus dari hati ni. Kalau rasa tak best ke, rasa menyampah ke. Mush mushkilah(takde masalah) .
Sungguh susah nak 'menangi 'hati manusia kan?
Tapi takpe, selamanya Dia tahu segalanya.


Dan kalau ada yang macam tersedap tu mungkin sebab ilham dari Dia :)





Alhamdulillah.
Bila tgok gambar ni, aku pun terfikir
Camne lah Allah boleh mentaqdirkan aku untuk sayang bahasa ni. 
Kalau orang tengok pun boleh pengsan, dengan nota satu subjek pun banyak giler muka surat, belum lagi pulun nak belajar. 
belum lagi all out untuk hafal dan ingat nota satu-satu. ALLAH !

Terkadang aku terfikir,
barangkali dulu di sekolah kali terakhir aku belajar bahasa ni, tapi rupanya tidak.
Dia ada perancangan yang hebat untuk aku
sungguh, tak sangka .

Kadang-kadang juga aku terfikir,
Mampukah aku untuk bertahan?
Mampukah aku untuk tak berputus asa?
Mampukah aku untuk teruskan?
Sungguh, aku takuttt !

Akak senior pernah kata,

"Jangan heran nanti sampai satu masa,
awak akan terfikir,
'sebab apa lahh aku belajar benda ni?'
Nanti awak akan menangis banyakk
Akak ni, dah banyak kali nangis
Menangis tu perkara biasa bagi budak adab ni
sampaikan ada lecturer pernah bagitahu akak,

'' Saya heran dengan pelajar Malaysia ni, kenapa kamu sanggup ambik arab pure sedangkan kamu tahu tak yang pure ni susah? Tapi ingat, kamu jangan sesekali putus asa!! Kamu dah cukup hebat. Saya tahu kamu sangat hebat !  "

Allah. Taujihat betul.

Sebab tu lah
aku fikir banyak kali kalau nak buang masa
Rasa sangat bersalah bila amanah masa tu tak dimanfaatkan sebaiknya. Astaghfirullah.

Jalan ini, sudah ditaqdirkan
Jalan ini, banyak sungguh mehnah
Tapi aku ingat, syurga itu tak mudah
Nak gapai, kuncinya,ini kalilah !  ☺

Minta doa sahabat moga diri ni terus kuat dan thabat ! Syukran jazilan

Jazakumullahu khairul jaza'

** sebab apa panggil adab?
Adab ni maksud dia sastera.
Dan dengan bangganya nak cakap,

'' Saya budak takhassus Bahasa Arab dan Kesusasteraan "

Alhamdulillah ☺


No comments:

Post a Comment