Monday 13 October 2014

Perjalanan Mencari Tuhan

' Ini jalan aku' 
' Ini wasilah yang dah lama aku pilih'
Kau tak tahu, apa yang aku tahu
Kau tak tahu betapa aku ingin sekali bawa kau bersama berpimpin tangan melalui jalan getir ini
          
Ya. Ini jalan getir
Ini satu-satunya jalan yang kau tak dihamparkan karpet merah, 
jauh sekali dari sutera emas
Ini jalan kau hanya bersama orang2 yang mencari, ini jalan yang air mata jadi peneman, jalan ini sakit dek duri sepanjang jalan. Hanya sakit kau akan dapat. 
          
Percayalahh.
          
Dan kerana aku percaya dan yakin lah  aku nak kau tahu, 
Jalan ini jalan kau bakal temui Tuhan
Jalan ini jalan kau bakal temui ketenangan 
Jalan ini kau bakal menemukan apa itu  ikhlas, jalan ini kau bakal kenali apa itu 'kemenangan yang tertangguh'
          
Ya. Kemenangan hakiki
          
Jalan ini juga jalan yg kau rasa dada kau lapang selapang-lapangnya walau zahirnya kau nampak letih dan lemah.
Jalan ini lah jalan kau tahu apa itu erti kesakitan keperitan, walau zahirnya kau tak menang di depan manusia, tapi hakikatnya kau telah menang di hadapan Tuhan
          
Dan aku, wallahi telah memilih jalan ini. 
Kerana aku yakin, jalan ke syurga itu tak mudah. Jalan ke syurga itu takkan semudah engkau melangkah hanya satu tapak semata-mata, dan sekelip mata kau dapat melihat satu pemandangan yang indah di sana. Sedang Rasulullah dan sahabat melalui jalan yang jauh lebih sukar, yang jauh lebih perit, lebih sakit hatta untuk nak gambarkan pun tak mampu. Kau fikir jalan kau mudah?? 
          
Tidak !!! 
          
Jalan ini bukan begitu.. !!
          
Jalan berbatu-batu pun kau takkan sampai, jatuh rebah bangun semula pun belum tentu tahu penghujungnya, sakit penat lelah pun belum mampu kau hitung di dunia. Kerana hanya Dia yang tahu bila kemenangan akan tiba. Dan aku engkau rasa sakit di perjalanan ini, walau kita tak bersama untuk kemenangan Islam, tapi kita masih tinggalkan jejak-jejak keperitan, kita masih tinggalkan kesan air mata. Dan yakinlah..  jauh di sana nanti, ada 'kemenangan yang tersimpan lama untuk kita' . Moga-moga. Doa-doakanlah semoga ada syurga yang Allah reserve untuk kita bersama di syurga bersama Rasulullah dan sahabat. 
          
Ya Allah, kami mohon thabat. Kami mohon untuk bersama pada jalan ini. 
          
Lantaran itu, aku masih mahu bertanya 
' kau sudi bersama aku di jalan ini? '


No comments:

Post a Comment