Monday 27 October 2014

Manusia dan Taubat

Dek rasa menyesal gilerr, 
Kerana satu benda.
aku cuba bg hukuman pd diri
tp tu hukum yg aku sbg manusia tetap sendiri
aku buat hukum ikut kemampuan diri
aku buat hukum sebab tak nak ulang lagi kesal ni
at least sekarang aku boleh lagi hadapi walau berat mana pun, inshaAllah takkan mati kalau Dia kata hidup lagi.
          
kalau hukuman Allah macamna agaknya? kat sana nanti?
boleh ke kalau aku nak request utk ringankan sakit yg aku alami?
atau maybe mintak pengecualian sebab aku rasa tak larat masa dihukum nanti?
mungkin masa tu aku rasa nak kembali ke dunia, aku rasa nak menjerit semahunya.. aku rasa nak melutut hingga diampunkan-Nya. dan mungkin juga aku akn menangis sambil berkata, 
          
' Ya Allah.. dulu kat dunia aku ego buat itu ini aku buat ikut nafsu sendiri, aku buat ikut suka hati.. inilah akibat, aku kini dibakar api !! kembalikan aku ke dunia sekali lagi !!!! '
          
Nauzubillahi min dzalik. 
Kita tahu apa yang kita buat tu salah, 
Tapi kita tak perbaiki, malah kita bertangguh-tangguh untuk beraubat.
jarang sgt kita sedar, 
tanpa kita tahu, 
kadang2 hari ni mungkin Allah sebenarnya hidupkan kita lagi untuk kita muhasabah diri, untuk kita bertaubat dari dosa2 yang tak terperi

Kalau kita sedar dosa yg kita buat selama ni, kenapa nak teruskan buat lg? 
kenapa tak bertaubat je hari ni? 
Mungkin tu peluang yang satu2 nya datang untuk kita mula baiki diri
Kelak jgn salahkan Tuhan yg tak memberi hidayah kalau diri sendiri yang tak tahu menghargai. 
          
Bukan menghukum jauh sekali menilai diri adalah yg terbaik. cuma peringatan untuk diri, insan yg selalu tak sedar diri 



No comments:

Post a Comment