Friday 10 January 2014

kental! kental! kental!

Bismillahirrahmanirrahim.

DULU.
zaman air mata.

SEKARANG,
masih berjihad.
kekal bermujahadah.

"JIHAD?"

Iya, jihad.
Jihad untuk belajar, jihad lawan nafsu.
Jihad untuk menyampaikan walaupun cukup sekadar satu ayat.
Jihad untuk menyumbang.
Jihad untuk melakar sesuatu untuk ummah.

bila aku bersedia untuk coretkan sesuatu di sini, aku rasa semangat.
rasa bahawasanya aku bukan milik aku seorang, tapi aku milik AGAMA!
rasa bahawasanya aku mesti lakukan ini demi ummah, lakukan ini demi Islam!

menyedari bahawa air mata memang takkan pernah berhenti.
ujian takkan hilang, cubaan takkan pernah surut.
airmata takkan pernah kering.
kerana DAKWAH tak pernah hilang.

Andai ia hilang,
hilang lah air mata, hilanglah kesedihan.
hilang segala jenis macam sakit dan derita.

" Apakah manusia mengira mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, ' Kami telah beriman', dan mereka tidak diuji?"


Duhai sahabatku,
Allah seolah memanggil aku untuk melakarkan sesuatu di sini pg ni.
dan ternyata.. kepada engkau lah duhai sahabatku coretan ini.
aku ingin kau tahu, aku pernah berada di tempatmu satu ketika dulu.
aku pernah menangis bersendirian, aku pernah tahan air mata.

sebab bagi aku, air mata tak patut ada.
air mata itu dulu bagiku tanda lemahnya jiwa.

Ya, memang aku lemah.

di saat, aku menangis, sukarku tahan air mata.
seperti yang kau tahu, ya.. kau tahu aku macamna.
kau tahu betapa lemahnya hati aku ketika itu.
dan kau juga tahu siapa yg memeluk aku tika itu.
kau tahu siapa . kau tahu aku lemah.
kau tahu siapa yg pegang erat tangan aku.
dalam satu bulatan, kita berpegangan tgn, saling menguatkan.

kataku,
kekuatan akan hadir bila kita berpegangan tangan.
kau ingat kan? saat dunia bagai menghempap hati kita semua?
kau rasa perasaan tu sekarang kan?

Ya. aku merasa dulu.
sekarang, perasaan itu berbalik pd engkau.
dan nanti, perasaan itu akan kembali pada hati-hati yg lain pula.

Kenapa?

kerana bukan calang orang yg dipilih, bukan sembarangan yg Allah uji.
bukan sembarangan yg 'disakiti', bukan sembarangan yg 'diluka'
hanya yg jiwanya kental.
hanya yg terpilih.

hanya KITA.

hanya aku, engkau dan mereka yg berada di landasan ini.
hanya kita yg terpilih!

kerana kita kuat, kita mampu!

Buktinya?

walau jauh berbatu aku meninggalkan dakwah itu,
tapi ia bagaikan sudah jadi sebahagian dari aku.

aku jauh berlari,
tapi tetap ia mengekori.

aku jauh berlari,
tapi tetap ia menghampiri.

lantas aku tersedar akan satu hakikat.

kerana aku hidup bukan untuk diri sendiri.
aku hidup untuk orang lain.
aku hidup untuk Allah, aku hidup demi agama.

aku ingin belajar dari sejarah Islam yg gemilang,
belajar membina kekuatan fizikal dari tentera Islam yg satu masa dulu berjaya menguasai 2/3 dunia.
belajar mencari Pencipta dari kekentalan jiwa mereka.

Yeaahhh! '

as they said, " Muslims men were like lions"

kental jiwa, semangat juang itu.

perlu dicari, perlu dibina.
melalui jalan DAKWAH ini.

dan airmata akan jadi temanmu, sahabat karibmu.
mengiringi setiap langkah hidupmu.

" Wahai org2 yg beriman! bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beruntung."

memang sukar. tapi bila ingat janji Allah, yakini Dia.
Allah takkan sia-siakan.

Niat baik Allah pasti permudahkan.
Hanya apabila kita yakin.
sekarang giliran engkau bercucuk tanam,
hasilnya akan kau nikmati masa hdapan nanti.

aku sayang mung. mung kena kuat!
kalau bukan mung, sape yang nak air mata tu?
aku tembak kata-kata ni. aku tembak doa.
sebab tu saje senjata yang aku ada.

Yakinlah! Allah bersamamu.
Moga Allah redhai.

~nukilan taujihat~














No comments:

Post a Comment