Friday 26 June 2015

Dulu kini, dia dan Dia.

Sedar tak sedar sudah 5 tahun rupanya menulis blog.

Ada yang tahu, ada yang tak tahu.

Kembali merenung semula

Dulu. Apa niat tulis entri di blog ya?

Hmm.
Tak jumpa jawapan tepat. Sungguh!
Rasa dulu mungkin tulis entri sebab nak luah rasa hati, mungkin?
Dan ada selit juga dakwah sikit-sikit, sebagai permulaan.

Dan hari ni.
Melihat entri lama-lama tu jugak buatkan aku muhasabah kehidupan dulu dan sekarang.

Rasa dulu aku punya kehidupan yang bahagia. Melihat entri dengan ayat,
'' huhu, hehe" short form semua tu rasa mungkin dulu aku bahagia dengan cara penulisan sebegitu.

Sekarang tak bahagia ke?

Tak. Sekarang terlebih bahagia.
Sekarang lebih tenang kot ye.
Lebih matang (gaya penulisan je kot) 

:D

Aku tak pasti kalau ada orang yang tak pernah ada sisi gelap dalam hidup dia.
Or what we call as zaman jahiliah.

Aku tak pasti orang lain.
But I have mine !

Dan zaman kejahilan aku ialah waktu Form 4 dan Form 5 dulu.

Zaman penuh warna warni juga.
Zaman yang bercampur baur rasa

Zaman yang pernah mengumpulkan aku dengan sahabiah yang banyak mengajar erti kehidupan, dakwah dan tarbiyah.

Tapi dah kenapa itu jadi zaman jahiliah pulak ?

Sebab zaman tu juga lah mula berjinak-jinak dengan bermacam teknologi, zaman kenal-kenalan melalui phone. Sms dengan kawan-kawan dan buah hati (?)

Hmm 😊

Ada benda yang kita tak mampu cerita dan kongsi dengan manusia

Dan cukup menjadi rahsia antara hamba dan Tuhannya.

Zaman itu.

Zaman aku cuba mengiakan semua perkara, zaman cuba lawan fitrah berTuhan. Ya zaman jahiliahku yang kesilapan dan dosanya Tuhan yang akan mengadilinya di Mahsyar nanti.

Sekarang, aku rasa selamat kerana rahsiaku dalam pengetahuan Dia.
Rasa sangat bahagia kerana aku ada benda yang dikongsi dengan Tuhanku.
Rasa bahagia sangat.

Rasa tak malu nak menangis bercucuran airmata menangis teresak-esak sekalipun di hadapan Dia.

Sebab apa?
Sebab aku punya cerita yang aku kongsi dengan Tuhan.
Sebab aku ada Dia, tempat aku berkongsi rasa.

Dan kerana hanya Dia Yang Mengetahui segalanya.

Yakin dan percayaku pada Dia,
bukan lagi pada dia.

dia yang dulu
Dan Dia yang kini
Sangat berbeza !

Kerana dia yang dulu,
bukan lah Dia yang kini ada di hatiku.

Terima kasih pada dia yang menemukan kembali aku dengan Dia walau hakikatnya Dia juga lah yang merancang segalanya :)

Namun begitu, tanpa dia,
aku mungkin takkan sedar
Bahawa Dia lah yang paling setia di sisiku dari dulu hingga kini.

dia, manusia
Dan Dia adalah tuhanku :)

Allah.

No comments:

Post a Comment