Thursday 23 July 2015

Terus Melangkah

" Huda jom tasmik sekarang la boleh? "

" Kak Nadia..."
Meleret.

" Bakpe? dak mboh tasmik lagi ke ? "

Tunduk. 
Dalam hati Allah saje tahu

" Boleh ke ? "
" Ok je .."
" Maaf akak.. cuti ni tak kumpul modal.."
Senyap.

"Hmm akak, saya ada benda nak bagitahu. Boleh tak saya nak berhenti dari menghafal Quran ? "

Allahu Akbar.
A very difficult decision.
I once promised myself not to tell anyone about my feeling through all the hardships in memorising Quran
I one promised myself not to say I WANT TO STOP doing this !

But that sunny day,
I totally a loser

'' Sebab apa Huda ?"

" Saya tak rasa saya mampu jaga. Saya rasa berdosa sangat sebab setiap kali cuti, setiap kali tanpa kelas, saya tak kumpul modal baru. Saya tak mengulang pun. Saya tipu diri sendiri akak.. "

Sambung.
" Banyak kali macamni. Mula-mula cuti semangat, tapi lama-lama kalah jugak. Tak mampu, saya takut balasan tak mampu jaga ayat Quran dalam dada ni akak.. "

" Huda dah pikir masak-masak ke ?"

" Tak tahu.. tapi setiap kali jadi macamni ni saya rasa nak berhenti. Tapi bila fikir balik, rasa macam sayang sangat. Berhenti separuh jalan kot.. kadang semangat, kadang rasa putus asa.."

"Huda.. akak pun macam Huda. Kadang2  kita dah rancang hari tu nak mengulang maqra' sekian sekian tapi last sekali kita tak buat pun. Tapi kita kena ingat, at least kita ada usaha nak jaga ayat quran tu..."

" Kak Nadia..."
Rasa berair mata dengar nasihat dari seorang hafizah 30 juzu' Al-Quran
Tak tahu nak describe rasa apa.

Cuma ayat ' at least ada usaha nak jaga ' tu memang kena tepat kat diri sendiri.

'' Huda..fikir betul-betul. Cari balik semangat yang hilang tu. Kumpul semangat baru. Rasa down cari kawan-kawan yg lain.. jangan pendam sorang2  "

Nak nangis. Lagi.
Rasa nak bangkit semula
Rasa KENA bangun balik!


Hakikatnya
Hati ni  tak pernah rela untuk bagitahu nak berhenti.
Sikit pun tak redha
Cuma waktu tu diri ni perlu kata semangat yang baru.

Kadang2 rasa down
Rasa lemah nak berhenti bukan dari keinginan hati kita
Cuma kita perlu semangat baru
Perlu taujihat dan tausiyah dari mereka

Sepertimana kadang2 ada sahabat yang sudi cerita masalah mereka,
Kadang2 kita tak mampu pun untuk bantu selesaikan masalah mereka


Tapi paling tidak, kita berjaya tenangkan hati mereka.
Berjaya hulurkan tangan
Pinjamkan bahu dan saling menggagah

Futur bukan bermakna pengakhiran jalan.
Tapi boleh jadi itu tanda hati kita perlu semangat baru. Cari kembali semangat tu dan teruskan melangkah ! Walau jatuh sekalipun, jangan lupa untuk bangkit kembali.

Irbid, Jordan
1:48 AM
230715

No comments:

Post a Comment